Ranez.Ru |  
НГПУ
Факультет Иностранных Языков

Разделы Ranez.Ru

Алфавитный указатель

История поступлений

Самые читаемые

Топики на английском

Топики на немецком

Библиотека

Цитата дня

Обсудить статью

Фотоальбом

>> Добавить статью


Каталог ссылок

Справка (FAQ)

 

План лексико-грамматического анализа текста

Ranez.Ru > Помощь в учебе абитуриентам и студентам > Студенту > Английский язык > Лексикология >

Версия страницы для печати

1. Introduction of a text.

  • the title of the text is
  • it is an extract from a book by 
  • the text is presented in the form of a dialogue (a narration)
  • the text is about, it tells us about (the main idea of the text)
  • if it is a dialogue, retell it in indirect speech.

2. Lexico-grammatical analysis of a text..

  • Read the passage containing the words under analysis; translate it.
  • Read the sentence containing the words under analysis; point out the word.
  • Say what part of speech it is & in what meaning the word is used. Paraphrase the sentence using the synonyms of the word (if possible).
  • Speak about the word in more detail (its meanings: primary & one of the secondary; derivatives; corresponding verbs/nouns; synonyms; antonyms; idiomatic expressions or proverbs).
  • If it is a verb: transitive or intransitive; regular or irregular (its forms); in what tense form it is used in the text. 
  • If it is a noun: countable or uncountable; the use of articles, prepositions (if necessary).

Words & expressions used to analyse the text.

Verb: regular/irregular; transitive/intransitive

Noun: countable/uncountable/prefix; a word combination, a set expression;

  • the word corresponds to the Russian 
  • the derivatives of the word are 
  • the noun "waiter" is derived from the verb "to wait" by means of the suffix "-er".
  • the corresponding verb/noun is 
  • the Russian for "waiter" is 
  • I'd like to draw your attention to the word "waiter".
  • In this text the word "waiter" is of interest for me.
  • I'd like to pay attention to the use of the definite article with the word 
  • I'd like to draw your attention to the use of articles.
  • the primary meaning of the word is 
  • the secondary meaning is 
  • in the sentence the word is used in its primary meaning/in the meaning of
  • this verb is transitive/intransitive; this verb is used transitively/intransitively.
  • the word under analysis is a noun/verb/ect.

Example of the analysis of the text.

  1. The title of the text is "Meals". It is presented in the form of a dialogue.The text is about a breakfast in the Smith's family. The Smith's are at table now. (Retell the text in indirect speech) 
  2. In this passage the word "breakfast" is of interest for me. It is a countable noun. It has only one meaning: "first or morning meal". So we can paraphrase the sentence: "They are having breakfast" as: "They are having a morning meal".

I'd like to draw your attention to the following expressions: "to have breakfast", which means "to have a morning meal"& corresponds to the Russian "завтракать".

We should mind the use of the zero article in this expression & in the expressions "to have dinner", "to have supper".

I'd also like to say a few words about the use of the prepositions with the words: "breakfast", "dinner", "supper".

At breakfast at dinner
at supper

they correspond to the Russian "за завтраком".

For dinner for breakfast
for supper

they correspond to the Russian "на завтрак"

e.g. We have bacon & eggs for breakfast.

To dinner to breakfast
to supper

they correspond to the Russian "к завтраку", "на завтрак"

e.g. Please, come to dinner in time.

We should mind the absence of articles in these prepositional phrases.


Внимание!!!

Внимание!!! Вся ответственность за использование данного материала полностью возлагается на человека, его использующего. Администрация сайта не несет ответственности за возможные неточности; фактические и орфографические ошибки в тексте; за проблемы, которые могут возникнуть на экзаменах, зачетах или при других формах проверки знаний. Скрыть предупреждение!



← Предыдущий текст
Stress and Students

 

Следующий текст →
Subjunctive Mood in the Subjunctive Subordinate Clause


Информация по тексту (показать все / скрыть)

Нашли ошибку?!

Если Вы вдруг обнаружили в тексте ошибку, сообщите, пожалуйста, нам.

Авторское право

© 2003—2017 Любое использование материалов, перепечатка их, размещение на каких-либо других источниках хранения и переноса данных (информации) только с разрешения авторов публикаций и администрации сайта. При цитировании материалов ссылка на сайт обязательна!


Проголосовать:    1   2   3   4   5 

Имя

Комментарии

К текущему тексту комментарии отсутствуют.

* Комментарии к материалам являются частными мнениями лиц, их написавших.


Читать все комментарии


Написать комментарий

Имя:

E-mail:

Комментарии:

 

** Отправляя комментарий, Вы соглашаетесь с тем, что Вы даёте право сайту воспроизводить Ваше имя, Ваши слова и указанные Вами аттрибуты. Администрация сайта имеет право отказать в размещении комментария без объяснения причин. Реклама и мат запрещены!


Верх страницы

Оставить отзыв
Сокровища Монтесумы 3. Скачать долгожданное продолжение любимой логической игры!

Новые материалы

2013, Май 23
2013, Февраль 24
2012, Ноябрь 04
2012, Октябрь 11
2011, Декабрь 27
2011, Декабрь 02
2011, Ноябрь 01
2011, Октябрь 23
2011, Август 09
Все поступления

Популярное в этом месяце

Популярные статьи

Ответы на Форуме

Последние обсуждения

Понравился сайт?!

Размести ссылку на эту страницу у себя в блоге:)

 
Данный интернет-сайт носит исключительно информационный характер, и ни при каких условиях информационные материалы и цены, размещенные на сайте, не являются публичной офертой, определяемой положениями Статьи 437 ГК РФ.